Undervisningsportfolio
Formål
I Bekendtgørelse om ansættelse af videnskabeligt personale ved universiteter, § 4 står: Universitetet fastsætter regler for faglig bedømmelse af ansøgere ved besættelse af videnskabelige stillinger. Stk. 2 Den faglige bedømmelse skal tage stilling til, om ansøgerne besidder de faglige kvalifikationer inden for forskning, undervisning, formidling m.v., som er forudsat i stillingstrukturen, og herudover opfylder de øvrige kvalifikationskrav, der er angivet i opslaget.
Roskilde Universitet ønsker at sikre en systematisk dokumentation og bedømmelse af ansøgeres undervisningskvalifikationer, når stillinger, der indebærer undervisning, skal besættes. Derfor skal der indhentes en undervisningsportfolio fra alle ansøgere til stillinger i stillingstrukturen, som indebærer undervisning (dog ikke ph.d.).
Undervisningsportfolions indhold
Undervisningsportfolioen på Roskilde Universitet er en samling af materialer, der illustrerer og beviser skribentens styrker, udvikling og bedrifter som universitetsunderviser. Det er en omhyggeligt udvalgt samling af dokumenter, som konstruerer et argumenteret og underbygget narrativ om dennes undervisningskompetencer, universitetspædagogiske kvalifikationer og professionelle udvikling som underviser over tid. Undervisningsportfolioen er for undervisning, hvad publikationsliste er for forskning og videnskabelig dygtighed (Seldin, 2004). Undervisningsportfolioen bør forholde sig til de særlige fordele og udfordringer, der ligger i at arbejde med undervisning på et universitet organiseret omkring problemorienteret projektarbejde.
Som udgangspunkt indeholder undervisningsportfolioen på Roskilde Universitet otte elementer, men formatet er frit, og andre relevante områder (så som disciplinnære interessefelter, udfordringer i undervisning/vejledning, personlige erfaringer og refleksioner, ledelseserfaring (for lektorer, professorer, studieledere og forskningsledere) kan naturligvis inddrages.
De otte punkter i undervisningsportfolioen på RUC er:
- Undervisningsfilosofi – din underviserprofil: personlige teorier om god, effektiv undervisning og læring (på Roskilde Universitet). En personlig refleksion, der med udgangspunkt i den vedlagte dokumentation af erfaringer, kvalifikationer og viden om læring illustrerer dit universitetspædagogiske arbejde, udvikling, særlige styrker, potentialer og interesseområder. Sammenhæng mellem forskning og undervisning må gerne indgå.
- Pædagogisk handleplan: Mål for din læring og udvikling som underviser.
- Kollegial supervision, erfaringer fra mentorordninger, adjunktvejledning eller andet.
- Undervisningserfaring (udvikling af nye kurser og uddannelser; planlægning og gennemførelse af undervisningsforløb; udarbejdelse af undervisningsmateriale, fag eller kurser).
- Erfaringer med gennemførelse af eksaminer, tests, prøver og evaluering.
- Refleksion over institutionelle rammer og betingelsers betydning for undervisningen.
- Underviserkvalifikationer opnået gennem universitetspædagogisk efteruddannelse, andre pædagogiske forløb el. lign.
- Udtalelser og anbefalinger fra kollegaer, vejledere (mentorer) og ledere; samt diplomer og priser modtaget eller nomineret til.
Formalia
Undervisningsportfolioen skal udformes på det sprog, der angives i stillingsopslaget. Ansøgere med andet modersmål end dansk må udforme portfolioen på engelsk uanset stillingsopslagets angivelser.
Du er fri til at fremstille din præsentationsportfolio i det format, som du ønsker. Vejledende sideantal er maksimalt tolv sider inkl. bilag.
Anvendelse af undervisningsportfolio
Undervisningsportfolio anvendes ved besættelse af alle stillingskategorier beskrevet i stillingsstrukturen, hvor den konkrete stilling indebærer undervisning.
Bedømmelsesudvalg
Undervisningsportfolioen skal indgå i den samlede bedømmelse af ansøgere:
- Bedømmelsesudvalget skal afgive en bedømmelse af ansøgeres undervisningskvalifikationer.
- Bedømmelsesudvalgets indstilling skal indeholde en beskrivelse af ansøgeres undervisningsmæssige kvalifikationer med udgangspunkt i de fremsendte undervisningsportfolioer.
Bedømmelsen foretages på baggrund af det konkrete stillingsopslag og bør tilpasses den givne stillings indhold og niveau.
Ansættelsesudvalg
Ansøgeres pædagogiske kvalifikationer skal indgå i ansættelsessamtaler. Hvis ansættelsesudvalget på baggrund af en samlet vurdering ønsker at ansætte en person, som har en begrænset undervisningserfaring, skal der i forbindelse med ansættelsen udarbejdes en plan for, hvordan medarbejderen kvalificeres pædagogisk.